0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
آموزش کراتینه کردن مو

آموزش کراتینه کردن مو می تواند برای خانم ها و حتی آقایان به ویژه برای آنهایی که از داشتن موهای فر و وز رنج می برند، موضوعی جذاب باشد. یاد گرفتن کراتینه مو می تواند این امکان را فراهم کند که خودتان در منزل آن را انجام دهید. همچنین این آموزش می تواند برای آرایشگران تازه کار نیز مفید واقع شود. پس همراه ما باشید.

کراتین و کراتینه مو چیست؟

پیش از آنکه آموزش کراتینه کردن مو را شروع کنیم بهتر است مختصری با مفهوم کراتین آشنا شوید. کراتین نوعی پروتئین است که در ساقه مو به صورت طبیعی وجود دارد. وجود این ماده است که سبب نرمی و صافی موی سر می شود. حال اگر این پروتئین در مو کم شود، به وزی و خشک شدن آن منجر می شود. استفاده مداوم از رنگ مو و مواد دکلره یکی از عوامل اصلی از بین رفتن کراتین مو است.

حال اگر با استفاده از مواد مخصوص موهای وز و خشک شده را صاف کنید، به آن کراتینه کردن مو می گویند. کراتینه کردن مو دو حالت دارد. در روش اول تنها موهایی که در اثر دلکره یا عوامل دیگر آسیب دیده اند احیا می شوند. اما در روش دوم که به آن کراتینه برزیلی می گویند تمام موها صاف شده و در عین حال براق و درخشان نیز می شوند. تفاوت این دو روش در محلول های مورد استفاده است.

آموزش کراتینه کردن مو

آموزش کراتینه کردن مو تنها استفاده از محلول های مخصوص بر روی موی سر نیست، بلکه نکات و زمینه سازی هایی دارد که باید رعایت شود. یکی از نکات مهم قبل از انجام کراتینه، رنگ مو است. بهتر است که فاصله بین رنگ مو و کراتینه زیاد باشد. گفته می شود که یا حداقل 5 روز پیش از کراتینه یا 2 هفته بعد از آن موهای خود را رنگ کنید.

چنان چه به هر علتی رنگ مو و کراتینه در یک روز انجام شد، ابتدا با یک شامپو معمولی موها را کامل بشویید. سپس یک بار دیگر عمل شست و شو را با شامپوی مخصوص کراتینه انجام دهید. اما بهتر آن است که این دو کار همزمان انجام نشوند. چون ممکن است اثری وارونه روی مو ببینید. بعد از این نکته به سراغ اولین مرحله از آموزش کراتینه کردن مو برویم.

مرحله اول: آماده سازی برای کراتینه مو 

پیش از هر چیز محلول کراتینه اصل با کمترین فرمالین (فرمالدئید) خریداری کنید. این روزها بازار محصولات تقلبی در این حوزه زیاد است. پس از فروشگاه های مطمئن خرید کنید. بطری محلول را به خوبی تکان دهید. سپس به مقدار لازم در یک کاسه چینی یا پلاستیکی بریزید. اجازه دهید محلول 20 دقیقه بماند تا به اصطلاح ست شود.

در این فاصله مشتری (یا خود شما، چنان چه در منزل انجام می دهید) باید موها را با شامپوی مخصوص کراتینه چند مرتبه بشویید. برای موهای آسیب دیده از رنگ، 70 درصد هایلایت یا بی رنگ شده 2 بار شامپو زدن کفایت می کند. اما اگر موها دست نخورده ، مقاوم یا خاکستری هستند باید 3 مرتبه با شامپو شسته شوند.

لازم نیست هر مرتبه را کامل آب کشی کنید ولی هر بار نسبت به دفعه قبل شامپوی بیشتری به مو بزنید. وقتی که برای آخرین بار مو را شامپو زدید کامل آب کشی کنید، به طوری که هیچ اثری از شامپو باقی نماند. به علاوه حداقل 50 درصد چربی مو نیز پاک شود. بر خلاف تصور این بخش از آموزش کراتینه کردن مو بسیار مهم است. در پایان با حوله آب مو را بگیرید، سپس با باد متوسط سشوار موها را 100 درصد خشک کنید.

مرحله دوم: استفاده از محلول کراتینه بر روی مو

در مرحله دوم از آموزش کراتینه مو به استفاده از محلول می رسیم. یک دستکش لاتکس بپوشید. موها را به 4 یا 8 قسمت تقسیم کنید (بسته به حجم مو). از موهای پشت سر شروع کنید. دسته هایی از مو به ضخامت 1 تا 1.5 سانت در درست بگیرید. از 1.5 سانتی ریشه تا انتهای مو را با محلول کراتینه به خوبی بپوشانید. هر بار نیز موها را شانه کنید و مطمئن شوید محلول به طور مساوی توزیع شده است. این کار را تا اتمام موی سر ادامه دهید.

قطعا در هر دوره آموزش کراتینه کردن مو گفته می شود که از شانه دندانه ریز استفاده کنید. به علاوه تمام موها را به خوبی با محلول بپوشانید. اما اگر مقدار محلول خیلی زیاد بود، حتما در پایان موها را شانه کنید و محلول اضافی را با یک حوله پاک کنید.

مرحله سوم: به کراتین زمان بدهید

این مرحله در آموزش کراتینه کردن مو بسیار حائز اهمیت است، زیرا نباید زمان بیشتر یا کمتری برای آن صرف شود. موها را با یک کلاه نایلونی بپوشانید. اجازه دهید مو مرطوب بماند و محلول به کوتیکول آن نفوذ کند. محلول کراتین باید 20 تا 30 دقیقه به این حالت روی مو باقی بماند. 30 دقیقه برای موهای مقاوم است. توجه داشته باشید که نباید محلول را از روی مو بشویید، مگر آنکه روی محصول دستورالعملی در این زمینه وجود داشته باشد.

مرحله چهارم: خشک کردن و اتو کردن مو

آموزش کراتینه کردن مو هنوز به پایان نرسیده اما به مرحله آخر وارد شده است. در این مرحله کلاه را بردارید و موها را با سشوار و یک برس مناسب خشک کنید. باد سشوار را روی متوسط نزدیک به گرم تنظیم کنید. موها را کاملا خشک کنید تا برای اتوکشی آماده شوند. دمای اتو باید متناسب با نوع موی سر تنظیم شود. حرارت بیش از حد باعث آسیب رسانی به مو خواهد شد.

برای موهای بی رنگ و بلوند شده، دابل پروسس، خشک، نازک و خاکستری اتو را روی 380 تا 410 فارنهایت تنظیم کنید. هر قسمت از مو را نیز 7 تا 10 بار اتو بکشید. همین دما برای موهای رنگ شده، آسیب دیده یا هایلایت نیز مناسب است؛ اما تا 430 فارنهایت نیز می تواند افزایش یابد. در این حالت نیز 7 تا 10 بار هر تکه از مو را اتو بکشید. دسته های مو را نازک بردارید.

برای موهای ضخیم و مقاوم نیز اتو را روی 430 تا 450 درجه فارنهایت تنظیم کنید. هر دسته از این نوع مو حداقل 10 تا 12 بار اتوکشی لازم دارد. نکته پایانی اینکه اگر نوک مو به شدت آسیب دیده یا بیمار است (مثلا موخوره) نسبت به ساقه مو کمتر اتو بکشید، تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. دانستن این نکات ریز، آموزش کراتینه کردن مو را کامل می کند. نکاتی که شاید کمتر گفته شده باشند.